امكانات و ابزارهای تبلیغاتی ایران در دوران جنگ چه بود و چگونه از آنها در خدمت جنگ استفاده میكردند؟
امكانات و ابزارهای تبلیغی ایران را باید در دو بخش بررسی كرد: یكی در خارج از كشور یا در سطح بینالمللی، كه در این زمینه با حمایت اكثر دولتهای منطقه و سایر دول غربی از دولت عراق، با در اختیار گذاشتن امكانات و ابزارهای تبلیغی و رسانهای خود در دفاع و حمایت از اقدام تجاوزكارانه عراق علیه ایران، عملاً كشور ما را در تنگنا گذاشتند و در نتیجه ایران نمیتوانست با موج عظیم و هجمه تبلیغی و فرهنگی دشمنان رقابت كند. همچنین فعالیتهای صدای برون مرزی ایران و نیز خبرگزاری جمهوری اسلامی در مقایسه با امكانات فراوان تبلیغی دولت عراق، محدود بود و از این حیث نیز قادر نبود تبلیغات سوء دشمن را خنثی كند.
اما امكانات و ابزارهای تبلیغی در داخل كشور در طول جنگ، عمدتاً رسانهها، مطبوعات، صدا و سیما، سازمانهای تبلیغاتی و فرهنگی (مثل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان و نظایر آن) و ستادهای مشترك نیروهای مسلح و واحدهای تبلیغات جبهه و جنگ مستقر در قرارگاهها، تیپها، لشكرها و یگانها بودند و به طور خاص همان "ستاد تبلیغات جبهه و جنگ" متولّی امر تبلیغات در زمان جنگ بود، كه در مقایسه با اولین تجربه خود در جنگ، اقدامها و فعالیتهای بسیاری كرد.