نصرت الله محمودزاده گفت: اصلاً قیمت برای مخاطب اولویت اول نیست. تا به حال چند درصد خوانندهها ابتدا به قیمت کتابها توجه دارند و بعد در مورد کتاب صحبت میکنند؟ در واقع این یک توهین به مخاطب است.
نصرت الله محمودزاده درگفتگو با خبرنگار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به کمرنگ بودن حضور مردم در بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: من دلیل این کمرنگی را از مخاطبان نمیبینم بلکه این مسئله نشاندهنده تنبلی ما و شاید هم یک مقدار غرور ما ناشرها و نویسندهها است. به همین خاطر سرعتمان خیلی کم شده است و این باعث میشود که با تیترهای تکراری و با موضوعات تکراری مواجه شویم.
گرانی کاغذ بهانه است باید ذائقه شناسی مخاطب را شناسایی کنیم
وی با تاکید بر اینکه باید به ذائقه مخاطبان خود بیشتر توجه داشته باشیم، تصریح کرد: من نمیگویم اسیر مخاطب شویم بلکه باید مخاطب را به سمتی بکشانیم که او با میل بیاید. من این را بهشدت در ناشرها و کتابها میبینم و بزرگترین مشکلشان هم این است که بهانه گرانی کاغذ را می آورند و این در حالی است که به نظر من خیلی توجیه بدی است و نشاندهنده نگاه کاسبکارانه به این کار است و نویسندهای که میخواهد نویسندگی را با یک نگاه کاسبکارانه ببیند بهتر است جای دیگری فعالیت کند.
قیمت برای مخاطب اولویت اول نیست
نویسنده کتاب «مسیح کردستان» افزود: من نمیگویم درآمد نباشد اما راه درآمد در این نیست که شما تمام همّ و غمت این باشد که کاغذ ارزان بدست بیاورید تا ارزانتر چاپ کنید. اصلا قیمت برای مخاطب اولویت اول نیست، تا به حال چند درصد خواننده ها ابتدا به قیمت کتابها توجه دارند و بعد در مورد کتاب صحبت می کنند؟ در واقع این یک توهین به مخاطبها است که چون پول ندارند کتاب خریداری نمیکنند. مخاطب آن چیزی را که نیاز دارد خریداری میکند و لو اینکه گران باشد.
وی متذکر شد: متاسفانه ما به خاطر یک موضوع فرعی اصل کار را فراموش کردهایم و نرفتهایم دنبال اینکه چطور سوژههای دفاع مقدس را در جامعه امروز تبدیل به ژانر و همچنین تبدیل به یک نیاز کنیم.
محمودزاده تاکید کرد: بنابراین اصلا شلوغی و خلوتی نمایشگاه ملاک نیست، مهم این است که از در خروجی چند تا از اینها دارد پُر میرود.
به روز نکردن ادبیات دفاع مقدس منجر به کاهش مخاطبان در این حوزه شده است
وی به وضعیت نشر در حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: ما به همان دلیل که نتوانستیم بحث دفاع مقدس را در ادبیات بهروز کنیم به همان نسبت مشتریهایمان را از دست داده ایم. اینها یک رابطه مستقیم با هم دارند و این باعث میشود که خواننده از غرفهها قهر کند، احساس کند که آن نیازش اینجا برآورده نمیشود، حتی روی اسم کتاب، حتی روی محتوای و یا طراحی جلد کتاب.
این پژوهشگر در حوزه دفاع مقدس اظهار کرد: دقیقاً هرچقدر که ما از دفاع مقدس فاصله میگیریم، آگاهی جامعه نسبت به آن غنیتر میشود و حالا دوست دارد منِ نویسنده با اطلاعات جدیدش به او مسائل را در کتابم بگویم و دیگر نمیتوانم یکسری مسائل سری یا واقعیتها را نگویم. در این صورت است که این مخاطبان با آثار ما آشتی میکنند و میگویند اینها دارند حرف ما را میزنند.
آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان مرجع هستند
وی از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به عنوان مرجع یاد کرد و گفت: مخاطبان آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، عمدتاً فیلمساز، استاد دانشگاه و یا محقق هستند و هرکدام از این اقشار که آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را خریداری می کنند باید آن را در هزار ضرب کنید. اگر به این موضوع دقت شود آن وقت کیفیت کار فرق میکند چون میدانید کسی این کتاب را میخواند که نمیتوانید همینطوری به او بگویید فلان شد.
محمودزاده با بیان اینکه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس باید یک برند در این حوزه شود، تصریح کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس الآن دارد دوره خاص خودش را میگذراند و باید با کارهای مستند و اسنادی دفاع مقدس یک برند شود و اینجاست که تازه ما کار را شروع می کنیم و باید نه تنها با دانشگاه های داخلی بلکه با دانشگاههای خارج از کشور ارتباط برقرار کنیم و بهعنوان یک مرکز معتبر در حوزه دفاع مقدس کتابهای مرجع ارائه دهیم.
محمودزاده با اشاره به اثر جدیدش با عنوان «تاریخ مهندسی جنگ جهاد» گفت: این کتاب در دو جلد قرار است بهزودی توسط انتشارات مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس منتشر میشود. در این اثر از منابع و اسناد موجود در این مرکز استفاده شده است.