بیبیسی: در محافل قانونی بینالمللی این سؤال مطرح بوده است كه آیا ایران حق متوقف نمودن كشتیهای باربری در آبهای بینالمللی را دارد یا نه؟ طی دو روز گذشته آقای رجایی خراسانی سفیر ایران در سازمان ملل متحد از اقدام كشور خود دفاع كرده و آن را با جریان بحران كوبا در سال ۱۹۶۲ میلادی مقایسه كرده است.
به گزارشتارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در پی متوقف كردن و بازرسی ۷ كشتی تجاری ازجمله یك كشتی آمریكایی و یك كشتی انگلیسی در روز گذشته در خلیجفارس و آزاد كردن آنها پس از اطمینان از حمل نكردن كالایی برای عراق، این اقدام بازتاب بسیاری در رسانههای غربی داشت.
بخشی از بازتابها و مواضع درباره بازرسی كشتی آمریكایی چنین است: رادیو امریكا امروز (۲۳/۱۰/۱۳۶۴) دراینباره گفت: سخنگوی كاخ سفید با تأكید بر جدی شمرده شدن این امر به خبرنگاران گفت: رویدادهایی ازاینگونه میتواند وضع بحرانی بیافریند.
وی این واقعه را دلیل دیگری بر ضرورت حل سریع و مسالمتآمیز مناقشه ایران و عراق برشمرد. آقای اسپیكس گفت او خود نمیداند كه آیا اقدام یك كشور در حال جنگ به متوقف ساختن یك كشتی در آبهای بینالمللی و جستوجو برای یافتن اسلحه اقدامی قانونی است یا نه؟ اما به گفته او، دولت امریكا گمان نمیكند كه دراینمورد ایرانیها كار درستی انجام داده باشند.
به گفته رادیو امریكا: سخنگوی ریاستجمهوری امریكا نیز اعلام كرد كه دولت ریگان معتقد است ایران حق ورود به كشتی آمریکایی و بازرسی محموله آن را برای كشف كالاهایی به مقصد عراق، نداشته است.
از سوی دیگر، سعید رجایی خراسانی نماینده رژیم اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، امروز در یك مصاحبه تلویزیونی گفت بهموجب قوانین بینالمللی، توقیف كشتیها بههنگام جنگ توجیهپذیر است.
رادیو بیبیسی هم با اشاره به اینكه ایران اولین بار است كه یك كشتی آمریکایی را برای تجسس متوقف كرده است، گفت: معالوصف، ایالاتمتحده با به حالت آمادهباش درآوردن رزمناوهای خود در اقیانوس هند نسبت به آن واكنش نشان داد.
بیبیسی افزود: در محافل قانونی بینالمللی این سؤال مطرح بوده است كه آیا ایران حق متوقف نمودن كشتیهای باربری در آبهای بینالمللی را دارد یا نه؟ طی دو روز گذشته آقای رجایی خراسانی سفیر ایران در سازمان ملل متحد از اقدام كشور خود دفاع كرده و آن را با جریان بحران كوبا در سال ۱۹۶۲ میلادی مقایسه كرده است.
وی درحالیكه با خبرنگار یك شبكه تلویزیونی آمریکایی صحبت میكرد گفت زمانی که پرزیدنت كندی دستور متوقف نمودن كشتیهای راهی كوبا را به نیروی دریایی خود داد تا بتواند از حمل اسلحه ساخت شوروی به كوبا جلوگیری كند، مطمئناً شما حق را به امریكا میدادید كه مانع از ورود كشتیهای حامل موشك شوروی به كوبا شده است.
در گذشته ایران تهدید كرده است كه اگر صادرات نفتش از طریق خلیجفارس كه جنبه حیاتی برای این كشور دارد مسدود گردد، تنگه هرمز را خواهد بست با این استدلال كه اگر ایران نتواند از این راه اقتصادی حیاتی بهرهمند شود هیچ كشور دیگری هم نباید بتواند از آن استفاده كند، در عوض ایران اكنون سیاست توقف و تجسس كشتیهای درحال عبور را پیشگرفته است.
وزیر جنگ آمریكا هم در مصاحبهای گفت كه وقتی كشتی آمریكایی توقیف شد، دو كشتی جنگی امریكا در منطقه برای كمك به آن به محل اعزام شدند، ولی موقعی رسیدند كه كشتی مزبور آزادشده بود.
خبرگزاری آسوشیتدپرس هم از منامه گزارش داد: مدیران اجرایی كشتیرانی تجاری امروز (دوشنبه) در منامه گزارش دادند؛ ساعاتی پسازآنکه افراد نیروی دریایی ایران وارد یك كشتی تجاری در منطقه شده و مبادرت به بازرسی آن كردند واحدهای نیروی دریایی امریكا به اسكورت كشتیهای بازرگانی آمریکایی در خطوط دریایی خلیجفارس پرداختهاند.
یك عامل كشتیرانی تجاری گفت: واحدهای نیروی دریایی آمریكا جهت حراست از كشتیهای تجاری در مقابل احتمال محاصره از سوی ایرانیها در داخل و نزدیک خطوط دریایی خلیجفارس، عملاً به اسکورت آنها پرداختهاند.
وی ابراز عقیده كرد كه ایرانیها تنها خواستهاند در پی مجازاتهای اقتصادی اخیر امریكا علیه لیبی برای ابراز همبستگی با لیبی قدرتنمایی کنند.
منابع:
۱-واحد مرکزی خبر - صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بولتن رادیوهای بیگانه، ۲۴/۱۰/۱۳۶۴، صص ۶، ۸، ۹
۲-خبرگزاری جمهوری اسلامی، نشریه گزارش های ویژه، شماره ۳۰۰، ۲۴/۱۰/۱۳۶۴، صص ۳۰، ۳۱، ۳۳
۳-دفتر سیاسی نمایندگی امام در سپاه، نشریه رویدادها، شماره ۷۹، ص ۱۳