روزشمار

شنبه

7 ارديبهشت 1358

29 جمادي‌الاول 1399

27 آوريل 1979

888

بنا به تصميم شوراي انقلاب نقده ، خروج مردم از اين شهر ممنوع شد . گرفتن اين تصميم براي  جلوگيري از وحشتي است كه بر اثر خروج بي‌وقفه مردم از اين شهر به ساكنان آن دست داده است.  به گزارش روزنامه كيهان ، امروز نامهاي حدود 290 نفر گروگان اعلام شد . حجت‌الاسلام محرر  با صدور بيانيه‌اي از نيروهاي مستقر در شهر خواست نگذارند افراد فرصت‌طلب اموال مردم را  غارت كنند . در حال حاضر بي‌خبري از سرنوشت گروگانها ، بستگان آنها را بسختي نگران نموده  است ، طوري كه با استقرار‌اندك آرامشي خانواده‌هاي گروگانها براي اطلاع از سرنوشت عزيزان  خود تجمع مي‌نمايند و گاهي نگهبانان براي پراكنده ساختن آنها و جلوگيري از وقايع احتمالي ،  ناچار به تيراندازي هوايي دست مي‌زنند .

صبح امروز صدها نفر از خانواده‌هايي كه بستگان آنها به گروگان گرفته شده‌اند ، در برابر خانه  حجت‌الاسلام حاج ميرزاابراهيم محرّر تجمع كرده ، خواستار بازگرداندن زنان و كودكان بي‌پناهي  شدند كه به دست افراد ناشناس به ارتفاعات كردستان برده شده‌اند و هيچ اطلاعي از سلامت آنان  در دست نيست . اجتماع‌كنندگان با صدور قطعنامه‌اي خواستار ابقاي ارتش در نقده تا برپايي  آرامش و استقرار نظم در منطقه شدند .

خبرنگار كيهان به گزارش فوق افزود : آنچه از اين حادثه خونين به جاي مانده ، چنين است :  كشته‌هاي نسبتاً زياد و مجروحين و مصدومين بي‌شمار كه تاكنون آمار دقيقي از آنان داده نشده  است و خانه‌هايي كه از دو طرف درگير به آتش كشيده شده و مردمي‌كه اموالشان را افراد  فرصت‌طلب به غارت برده‌اند .

به دنبال يورش افراد فرصت‌طلب به خانه‌هاي مردم در محله‌هاي ترك‌نشين و كردنشين ،  حجت‌الاسلام محرر با صدور بيانيه‌اي هرگونه چپاول و تعدي به اموال مردم را مغاير با دين مبين  اسلام شمرده و از غارتگران به عنوان ضدانقلاب نام برد و نيز از واحدهاي مستقر در شهر خواست  كه غارتگران را دستگير و اموال مردم را گردآوري كنند . هم‌اكنون مقداري از اموال جمع‌آوري شده  است و از اين قبيل افراد [ غارتگر ] در چند نقطه شهر به دقت مراقبت و نگهداري مي‌شود . آنچه  
بيش از همه باعث نگراني و التهاب شده ، بي خبري از اوضاع و احوال خانواده‌هايي است كه گفته  مي‌شود از دوازده روستاي كردستان به نامهاي شاوله ، بايزآباد ، ده شمس ، نالوس ، صوفيان ، چپرآباد ،  شيخان ، هي قارنه ، گردبين ، محمدشاه و ليج‌بين به گروگان برده شدند . هر لحظه شهر رو به آرامي‌ مي‌رود ، وابستگان گروگانها به خيابانهاي جنگ‌زده مي‌آيند و با ضجه و زاري از روحانيان و افراد  ارتش و سپاه پاسداران انقلاب مي‌خواهند كه عزيزانشان را نجات دهند .

از سوي ديگر ، در محله كردنشين نقده نيروهاي ارتش و پاسداران انقلاب از ورود افراد  ناشناس بشدت جلوگيري مي‌كنند و اوضاع را زير نظر دارند . در طي روز هواپيماهاي فانتوم برفراز  نقده و مرزهاي اين منطقه پرواز مي‌كنند و هلي‌كوپترهاي ارتشي اوضاع را زير نظر دارند . هجوم  سرسام‌آور روستاييان به شهر و خروج افراد غيربومي‌بيش از همه موجب نگراني مردم شده ، براي  همين شوراي انقلاب نقده مقرر كرد از خروج مردم ممانعت شود .

گروههاي بهداشتي شبكه بهداري و بهزيستي اعزامي‌مشغول پاكسازي و ضدعفوني نمودن  نقاط مختلف شهر هستند و تا امروز از بروز هرگونه بيماري مسري جلوگيري شده است . مديرعامل  جمعيت شيروخورشيد سرخ نقده به خبرنگاران گفت : « تلقيح واكسن وبا در منطقه نهايت ضرورت  را دارد و لازم است كه سريعاً اقدام گردد . » مدارس ، مغازه‌ها و ادارات شهر همچنان تعطيل است و  شهر با كمبود آذوقه و خواروبار مواجه است . كميتة مامور بررسي تا ظهر امروز نامهاي بيش از  290 تن از گروگانها را اعلام نمود و از همه دست‌اندركاران كميته خواست كه براي بازگرداندن  آرامش نسبي ، اقدامي‌جدي در مورد تحويل گروگانها انجام دهند . سرپرست شوراي انقلاب نقده  در گفتگويي به خبرنگار كيهان گفت : به علت نداشتن وسيله ارتباطي ، از سرنوشت خانواده‌هايي  كه مفقود و يا به گروگان برده شده‌اند ، هيچ اطلاعي نداريم .

پاشايي ( رييس كميته اروميه ) كه براي مبادله گروگانها عازم نقده بود ، گفت : « با مذاكراتي كه  انجام گرفت ، در مقابل تحويل شانزده نفر گروگان كرد به مهاباد ، 75 نفر گروگان ترك از مهاباد  تحويل گرفته شد كه از اين عده 31 نفر اهل اروميه و 44 نفر اهل نقده هستند . همچنين 75 نفر  گروگان كرد از اهالي اشنويه به شهر خود بازگشتند و 85 نفر گروگان كه در اشنويه بودند ، تحويل  گرفته شدند . » پاشايي افزود : « 31 نفر كه از تركيه بدون گذرنامه وارد اروميه شده بودند ، دستگير  شدند تا تحويل دادگاه شوند . » ( 1 )

روزنامه اطلاعات نيز در مورد آخرين وضعيت نقده نوشت : « اوضاع در نقده كاملاً آرام است و  رفت و آمد در جادة نقده - پيرانشهر انجام مي‌شود . 230 گروگان ترك و كرد آزاد شده‌اند و فعاليت  براي آزادي ديگر گروگانها ادامه دارد . سازمان منطقه‌اي بهداري و بهزيستي آذربايجان‌غربي اعلام  كرد كه چند اكيپ براي بهداشتي كردن محيط نقده به اين شهر اعزام شده است. » (2)

در اين حال، اقدامهاي سياسي - تبليغي براي وارد آوردن فشار رواني بر تصميم‌گيرندگان به  نحوي برنامه‌ريزي شده ، دنبال مي‌شود ؛ از جمله : به گزارش مطبوعات ، شوراي انقلاب اسلامي‌ پيرانشهر و ديگر گروهها و طبقات مختلف اين شهر در تلگرامي‌كه براي حضرت آيت‌الله طالقاني و نخست‌وزير فرستادند ، هشدار داده‌اند كه اگر به وضع منطقه بسرعت رسيدگي نشود ، جمعيت  زيادي به اميد خروج از كشور در مرز اجتماع خواهند كرد . در اين تلگرام ضمن تاكيد بر محبوبيت  حضرت آيت‌الله طالقاني از ايشان خواسته شده است در رأس هياتي به منطقه بروند . در اين تلگرام  همچنين آمده است : « فاجعه غيرقابل جبران نقده كه باعث كشتار بيش از حد مردم بي‌گناه شده و  نحوه عمليات فعلي در نقده و دهات اطراف آن روز به روز ابعاد گسترده‌تري مي‌يابد و تشنج  زيادي در ساير مناطق كردنشين به وجود آورده است . مردم در اين تصورند كه جنگ تحميلي به  مردم نقده و اطراف آن تبديل به جنگ شيعه و سني و يا كرد و ترك شده كه مختصات آن در منطقه  پيرانشهر مشهود است و متاسفانه دولت مركزي نيز در اين مورد سكوت نموده است.» ( 3 )

اين در حالي است كه فرمانده پادگان پيرانشهر در اطلاعيه‌اي كه از راديو اروميه پخش شد از تركها و كردهاي ساكن پيرانشهر خواست تا بدون دليل اين شهر را ترك نكنند و اطمينان داد كه  ارتش براي كمك به مردم مراقب اوضاع است . ( 4 )

از سوي ديگر ، گروه كثيري از دانش‌آموزان سنندج در اعتراض به واقعه نقده ، تحصن كردند و از  دولت خواستند كه سكوت خود را در مورد توطئه‌گران و عاملان كشتار مردم بي‌گناه بشكند . آنها  خواستار تصفيه كميته ، اخراج افراد قياده موقت از ايران و خروج ارتش از شهرها و واگذاري اداره  شهرها به شوراها شدند . ( 5 )

889

 سازمان سياسي خلق عرب با برپايي تظاهراتي در خرمشهر خواستار خارج نشدن شبيرخاقاني از كشور شد . تظاهركنندگان پس از اجتماع در مسجد امام صادق‌( ع ) خرمشهر ، در يك قطعنامه  شش ماده‌اي خواسته‌‌هاي خود را به اين شرح عنوان كردند : « ما با قاطعيت از موضع مجاهد  عظيم‌الشان آيت‌الله شيخ‌محمدطاهر آل‌شبيرخاقاني پشتيباني مي‌كنيم و وجود ايشان را در منطقه  براي ارشاد و رهبري خلق عرب خواستاريم . ما از دولت موقت انقلاب خواستاريم به منظور انصراف  آيت‌الله خاقاني از مهاجرت از كشور ، رضايت كامل آن حضرت را كه اعطاي حقوق خلقهاي ايران  بالاخص خلق عرب مي‌باشد ، جلب نمايد . ما تاييد و پشتيباني قاطعانه خود را از هيأت اعزامي‌ خلق عرب به تهران اعلام نموده و توجه كامل دولت آقاي بازرگان را به اين هيأت خواهانيم . خلق  عرب ايران هرگونه تجزيه‌طلبي را محكوم و بر استقلال و تماميت ارضي ايران تاكيد مي‌كند و خواهان  حقوق حقه خويش است . » ( 6 )

به گزارش روزنامه كيهان در ماده پنجم قطعنامه ، صادركنندگان آن پشتيباني قاطعانه خود را از  هيأت اعزامي‌خلق عرب به تهران اعلام و هرگونه تجزيه‌طلبي و توطئه و دسيسه را محكوم كردند . در  ماده ششم قطعنامه از مطبوعات و سازمان راديو و تلويزيون خواسته شده كه از به كار بردن اصطلاح  " عرب‌زبان " جداً خودداري و به جاي آن از عبارت " خلق عرب " استفاده كنند . ( 7 )

به گزارش مطبوعات ، آيت‌الله شبيرخاقاني درمسجد امام صادق ( ع ) خطاب به جمعيت  گفت : « با آمدن نماينده امام‌خميني و پيامهاي برادرانه حضرت آيت‌الله‌العظمي ‌شريعتمداري و آيت‌الله طالقاني ، فعلاً سفر را به تأخير‌انداخته‌ام و اميدوارم كارهايي كه به خلاف شرع و دين  انجام مي‌شود ، متوقف شود . » ( 8 )

890

" هيأت سي نفري خلق عرب خوزستان " به دنبال ملاقات با آيت‌الله طالقاني ، در يك كنفرانس  مطبوعاتي شركت كرد و به سؤالهاي خبرنگاران پاسخ داد . روزنامه كيهان گزارش داد : در اين هيأت ، نمايندگان چند تن از روحانيون شهرهاي عرب‌نشين خوزستان و نمايندگان اكثريت عشاير  عرب و نيز گروههاي مختلف سياسي فعال در خوزستان شركت دارند . نمايندگان خلق عرب  خوزستان از اينكه در جرايد كشور آنها را اهالي عرب‌زبان خوزستان معرفي مي‌كنند ، بشدت انتقاد  كردند و گفتند : « ما يك مليت هستيم با ارزشهاي فرهنگي خاص خود و نه عرب‌زبان كه در ذهن  مردم تداعي مي‌كند [ كه ] ما بر اثر مجاورت با كشورهاي عربي ، عرب‌زبان شده ايم . » آنها گفتند :   « اگر فكر مي‌كنند ما بر اثر مجاورت با عربها زبانمان عربي شده ، اين سؤال مطرح مي‌شود : چرا  عراقيها فارس‌زبان نشدند ؟ » نمايندگان خلق عرب تاكيد كردند كه آنها مي‌خواهند با حفظ حاكميت  ملي در چارچوب ايران ، خودمختاري به دست آورند و گستره اين خودمختاري مي‌بايد تا آنجا باشد  كه جز در سياست خارجي ، دفاع ملي و برنامه‌هاي اقتصادي درازمدت ، مردم عرب خود سرنوشت  خود را تعيين كنند . وجود يك مجلس ايالتي و استفاده عادلانه از درآمد نفت تا آنجا كه با  برنامه‌هاي اقتصادي درازمدت مركزي در تضاد نباشد ، از خواسته‌هاي عمده خلق مسلمان عرب  خوزستان است . نمايندگان اعراب خوزستان تاكيد كردند : « به هيچ‌وجه ما نمي‌خواهيم بهره‌برداري از  نفت و كنترل توليد آن را به دست بگيريم ؛ ما فقط مي‌خواهيم به نسبت جمعيت سهمي‌از درآمد  نفت داشته باشيم . حفظ حاكميت ملي مي‌تواند مرز خودمختاري باشد ؛ هرجا خواستهاي ما با  تماميت ارضي و حاكميت ملي تناقض پيدا كرد ، حق با دولت مركزي است و در غير اين صورت  بايد خواستهاي عربها در نظر گرفته شود . » آنها تاكيد كردند كه قصد ندارند خوزستان‌جنوبي و يا آن  طوري كه قبلاً گفته مي‌شد " عربستان " ( ! ) را از ايران جدا كنند و هدف از سفر آنها درخواست به  رسميت شناختن حقوق قومي‌خلق عرب از مقامهاي مذهبي و دولتي است . شبيري ( يكي از  سخنگويان هيأت ) گفت : « تمام گروههاي سياسي و فرهنگي فعال در خوزستان نمايندگان خود را  فرستاده‌اند و تنها گروهي از عشاير در هيأت نماينده ندارند كه آنها هم اين هيأت را تاييد مي‌كنند . »

هيأت با تاكيد بر اينكه " تضاد " آنها در " مرحله كنوني " ، " تضاد خلق و امپرياليسم " است ، در  پاسخ يكي از خبرنگاران داخلي كه دربارة علت بازداشت 41 چريك فدايي خلق در آبادان سؤال  كرده بود ، گفت : « همان طوري كه دولت و مقامهاي ديني گفته‌اند ، هر گروهي آزادي فعاليت  سياسي دارد و ما بازداشت اين گروه را به هيچ‌وجه تاييد نمي‌كنيم و نظر سخنگوي دولت كه گفته  آنها قصد داشتند اسلحه بخرند ؛ به هيچ‌وجه نمي‌تواند محملي براي دستگيري اين 41 نفر باشد . »  يكي از سخنگويان هيأت گفت : « قصد انجام [ دادن ] كاري تا زماني كه به مرحله عمل نرسد ، جرم  نيست و نبايد مجازات شود . گذشته از اين در آبادان اسلحه قاچاق خريد و فروش نمي‌شود . »

سخنگويان هيأت سي نفري در جواب اين سؤال كه آيا سازمان واحد سياسي در خوزستان  براي خودمختاري فعاليت مي‌كند ؟ گفتند : « قبل از انقلاب سازمانهاي سياسي به صورت زيرزميني  فعاليت مي‌كردند و الان هم چند سازمان و گروه سياسي فعاليت مي‌كنند كه مي‌توان از آنها سازمان  خلق عرب خوزستان مركز خرمشهر ؛ كانون فرهنگي خلق عرب در خرمشهر كه شعباتي در اهواز ،  آبادان ، شادگان ، دشت‌ميشان ( هويزه ) و شوش دارد ، سازمان مجاهدين خلق عرب در خرمشهر ؛  كميته تداركات كنگره خلق تهران ؛ جنبش مردمي‌عربي در ايران نام برد كه دراين سازمانها افراد از  طبقات مختلف اجتماعي عضويت دارند .

ما خواهان آن هستيم كه در جاهايي كه اكثريت آنها عرب هستند و درگذشته عربستان ناميده  مي‌شد ( ؟ ! ) خودمختاري مردم عرب به رسميت شناخته شود .

رضاخان كه يك شوينيست بود ، مي‌خواست با تغيير نام عربستان ماهيت ملي خلق عرب را  عوض كند ؛ كاري با عربستان كرد كه كردستان و بلوچستان نكرد و اين ماهيت فاشيستي حكومت  او را برملا مي‌سازد . » سخنگوي هيأت گفت : « چنانكه شوراهاي ولايتي و ايالتي بتوانند خواسته‌هاي  خلق عرب را برآورده كنند از تشكيل آنها حمايت مي‌كنيم . در ملاقات با آيت‌الله طالقاني  خلاصه‌اي از خواستهاي مردم عرب‌زبان را به عرض ايشان رسانديم و آقاي طالقاني ما را دلداري  دادند و گفتند اميدواريم اين ستمها و ظلمها در آينده رفع شود . »

اعضاي اين هيأت اعلام كردند كه در ايران دوونيم تا سه ميليون عرب وجود دارند كه همگي  درخواست خودمختاري مي‌كنند .

يكي از خبرنگاران در مورد اطلاعيه اعتراض‌آميز آيت‌الله آل‌شيبر سؤال كرد وگفت آيا او را به  عنوان رهبر سياسي و مذهبي قبول داريد ؟ سخنگويان خلق عرب گفتند : « ما از طرف سازمان و  گروه خاصي نيامده‌ايم ، ولي تا آنجا كه ما مي‌دانيم اكثريت قريب به اتفاق خلق عرب خوزستان  رهبري مطلق او را قبول دارند و ما هم همين‌طور . ما موضع مترقيانه او را نه تنها نسبت به خواست  خلق مسلمان خوزستان ، بلكه نسبت به مسائل سياسي مملكت قبول داريم ؛ رهبري او مورد تاييد  است . در مورد خروج وي تا حالا چنين وضعي پيش نيامده ولي چنانچه ايشان مجبور به خروج  از ايران شوند ، ما با توجه به شرايط زماني و مكاني خودمان ، در برابر اين مهاجرت اجباري  عكس‌العمل نشان مي‌دهيم . آيت‌الله آل‌شبير‌خاقاني از سالهاي 41 و 42 مبارزه مردم عرب را  رهبري مي‌كردند و خلق عرب هم تنها او را به عنوان مرجع تقليد خود قبول دارند . »

آيا شما قصد داريد با رهبران سياسي مذهبي و ملي ديگر خلقهاي ايران مانند كردها و تركها و  بلوچها تماس بگيريد و آن طور كه نخست‌وزير گفته فرمول واحدي براي خودمختاري پيدا كنيد ؟

يكي از سخنگويان به اين سؤال چنين پاسخ داد : ما معتقديم يكي از خلقهاي ايران هستيم و  در زمان رژيم سابق مثل برادران كرد ، ترك ، بلوچ و تركمن مورد ستم مضاعف بوده‌ايم . طبيعي است  كه حقوق ديگر خلقهاي مسلمان ايران مورد تاييد ماست و بايد همه حقوق شرعي خلقهاي ايران  تامين شود .

 

در اينجا سؤال شد كه چرا آيت‌الله آل‌شبير مي‌خواهند از ايران خارج شوند ؟ يكي از  سخنگويان در پاسخ گفت : خواستهاي آيت‌الله آل‌شبيرخاقاني خواست فردي ايشان نيست و  خواسته‌هاي همه مردم عرب خوزستان است ، ولي روزنامه‌ها و وسايل ارتباط جمعي خواستهاي  مردم خوزستان را منعكس نمي‌كنند و تضييقاني كه براي روزنامه‌ها فراهم مي‌آيد بر هيچ‌كس پوشيده  نيست . ما از روزنامه‌ها كه ما را عرب‌زبان مي‌دانند ، گله زيادي داريم . »

جهانشاهي ( خبرنگار آسوشتيدپرس ) گفت : « من يك بار نوشتم " خلق عرب خوزستان " كه  فرداي آن از طرف دولت و مقامات دولتي گفته شد : كساني كه مردم عرب‌زبان خوزستان را خلق  عرب معرفي مي‌كنند ، مخالف منافع ملت هستند . » نماينده كيهان خطاب به هيات : پس شما گله  خود را از دولت بكنيد . از هيأت سؤال شد : آيا شما از شكل شورا كه در كردستان به وجود آمده  راضي هستيد ؟ يكي از سخنگويان هيأت جواب داد : مسأله كردستان هنوز براي ما مبهم است و  نمي‌دانيم اين شورا چگونه عمل مي‌كند .

خبرنگار خبرگزاري فرانسه سؤال كرد كه آيا شما در مسأله نفت و توليد و كنترل خريد و فروش  آن دخالت مي‌كنيد ؟ اعضاي هيأت پاسخ دادند : ما در برنامه‌هاي درازمدت اقتصادي كه نفت  جزيي از آن است ، دخالت نمي‌كنيم ؛ خودمختاري يك تعريف علمي‌و بين‌المللي دارد .  خودمختاري كه ما مي‌خواهيم سياست خارجي ، ارتش و برنامه‌هاي اقتصادي درازمدت را در برنمي‌گيرد .

در اينجا سخنگويان هيأت گفتند : كنگره ملي خلق عرب بزودي تشكيل مي‌شود و مقدمات آن  فراهم شده و هدف آن اين است كه تمام گروههاي مختلف عرب را جمع كند و وضعيت را براي  تشكيل يك جبهه ملي عرب و يا حزبي كه اكثريت خلق عرب را در برگيرد ، فراهم آورد .

در پاسخ سؤالي در مرود زبان عربي و تجزيه‌طلبي ، گفته شد : زبان عربي زبان رسمي‌مدارس  منطقه عربي خواهد بود و زبان فارسي نيز در تمام مدارس تدريس مي‌شود . همه مردم خوزستان و  آيت‌الله آل‌شبيرخاقاني نيز بشدت با جدايي حتّي يك سانتي‌متر از خاك كشور مخالف هستند .

سخنگويان اين گروه در مورد اينكه شايعه‌هايي در مورد دخالت فلسطيني‌ها در خوزستان  هست ، گفتند : « ما براي خودمختاري متكي به خود و به خلق عرب خوزستان هستيم و از هيچ  كشوري عرب و يا غيرعرب و سازمان آزادي‌بخش فلسطين كمك نگرفته‌ايم . ما به اين وسيله اعلام  مي‌كنيم كه شايعه دخالت سازمان آزادي‌بخش فلسطين در امور خوزستان ، توطئه ارتجاع و  صهيونيسم است . ما خواهان به وجود آمدن ايراني آزاد و دمكراتيك هستيم و از همه مستضعفان  جهان دفاع خواهيم كرد . نهضتهاي آزادي‌بخش را پشتيباني مي‌كنيم و به محرومان ياري  مي‌رسانيم . »

پرسيده شد كه آيا گرايشهاي فكري و سياسي ديگر هم در خوزستان هست ؟ پاسخ داده شد :   « اكثريت مردم مسلمان هستند و گروههاي ديگر هم وجود دارند و فعاليت مي‌كنند ، ولي با هم  تفاهم كامل دارند . در مورد خودمختاري همه وحدت نظر داريم . اعتقاد داريم دولت انقلابي به  خواستهاي ما جواب مثبت خواهد داد . ما مذاكراتي با نخست‌وزير داشته‌ايم و در آينده هم با نخست‌وزير ملاقات خواهيم كرد . هيأت قرار است بزودي عازم قم شود . »

در پاسخ يكي از خبرنگاران كه از برنامه‌هاي عربي راديو و تلويزيون پرسيد ، هيأت گفت : شش  ساعت برنامه عربي راديو و تلويزيون نمي‌تواند ما را قانع كند . ( 9 )

891

روزنامه آيندگان در گزارشي درباره سفر هيأت خلق عرب از خوزستان به تهران چنين نوشت: « يكي از اعضاي هيأت اعزامي‌خلق عرب به تهران در مورد مسأله خودمختاري و تشكيل شوراهاي  شهر كه بتازگي امام خميني آن را مطرح كرده‌اند ، گفت : خودمختاري براي هر كسي است و تفسير آن  هم تقريباً يكي است و آن هم اختيار داشتن در منطقه است . در حال حاضر مردم عرب خوزستان  در منطقه اختياري در حاكميت ملي آن منطقه ندارند و مراد از اين خودمختاري ، داشتن اختيار در  امور سياسي ، اقتصادي و فرهنگي منطقه است. البتّه فعلاً قانوني كه مربوط به تشكيل شوراها باشد ،  منتشر نشده است و ما نمي‌دانيم كه اين شوراها در چه چارچوبي تشكيل خواهد شد و چه وظايف  و اختياراتي دارد. اگر كه اين شوراها تشكيل شد و با مطالعه آن دريابيم كه حق و خواست خلق  عرب را تامين مي‌كند، به همين شوراها اكتفا خواهيم كرد ولي البته اگر خواسته‌هاي خلق عرب را  برآورده نكند ، ما به اين شوراها قانع نخواهيم شد . » ( 10 )

892

نشانه‌هاي بحران قومي‌خوزستان بازتاب چشمگيري در رسانه‌هاي گروهي جهان دارد و با  بزرگنمايي تعقيب مي‌شود ؛ از جمله يوتايتدپرس در تفسيري درباره سفر هيأت خوزستاني به تهران ،  گزارش داد : « تقاضاي خودمختاري منطقه‌اي براي اقليت عرب‌زبان در خوزستان ( واقع در  جنوب‌غربي ايران ) را نمايندگان پنج سازمان از اين منطقه مطرح كردند . سازمانهاي مذكور ادعا  كردند كه نماينده امور اجتماعي ، آموزشي و سياسي سراسر ناحيه خوزستان هستند . در حال  حاضر اين عده براي مذاكره با رهبران دولت موقت در تهران به سر مي‌برند و قصد دارند كه بعد از آن  براي ملاقات با رهبر مذهبي 78 ساله ايران ( آيت‌الله خميني ) به شهر مقدس قم بروند . سخنگوي  اين هيأت روي اين نكته پافشاري مي‌كرد كه خوزستان درصدد به دست آوردن كشوري جدا از  سرزمين مادري و عزيز ايران نيست . ايشان خواستار به دست آوردن خودمختاري براي خوزستان  هستند كه نيم قرن عربستان ناميده مي‌شد . » ( 11 )

راديو لندن نيز در تفسيري درباره اوضاع خوزستان گفت :

 « اكنون اقليت قومي‌ديگري يعني اقليت عرب خوزستان خواستار خودمختاري است و پريروز  يك هيأت سي نفري از طرف آن اقليت به تهران وارد شد تا مذاكراتي با مقامهاي دولتي انجام دهد .

اعضاي هيأت در يك كنفرانس مطبوعاتي در تهران گفتند فقط عرب‌زبان نيستند ، بلكه عربند و  عرب‌زباني صفتي است كه مقامهاي دولتي و روزنامه‌هاي تهران به كار مي‌برند . اين هيأت همچنين  گفت كه رژيم جديد ايران بايد دريابد كه كشور از مليتهاي مختلف تشكيل يافته است و بايد بر آن  مبنا به آن مليتها حقوقشان را تفويض كند . اعضاي هيأت گفتند برخلاف آمار رسمي‌كه جمعيت  
اعراب خوزستان را چهارصد هزار ذكر مي‌كند ، جمعيت واقعي اعراب دوونيم تا سه ميليون نفر  است . آنها افزودند كه نمايندگي گروههاي مختلف عشيره‌اي و مذهبي و سياسي را به عهده دارند و  از آن رو به تهران آمده‌اند كه مذاكراتي را كه ماه گذشته در خوزستان آغاز شد ، ادامه دهند . در آن  هنگام مهندس بازرگان نخست‌وزير و آيت‌الله طالقاني در آبادان با آيت‌الله آل‌شبير ( رهبر روحاني  اعراب ) خوزستان ملاقات كردند . در هفته اخير آيت‌الله آل‌شبير آشكارا تهديد كرد كه اگر  خواسته‌هاي اعراب برآورده نشود ، ظرف دو هفته كشور را ترك خواهد كرد . وي گفت كه دولت در  رسيدگي به خواسته‌هاي اعراب خوزستان كندي نشان داده است و به علاوه از نحوه كار كميته‌ها و  دادگاههاي اسلامي‌شكوه داشت . اعضاي هيأت نمايندگي اعراب خوزستان‌اندك زماني پس از  ورود به تهران با آيت‌الله طالقاني ملاقات كردند و گفتند كه ملاقات سودمند بوده است .

اعضاي هيأت هرگونه كسب پشتيباني از اعراب خارج از ايران را تكذيب كردند ، ولي پذيرفتند  كه با ساير اقليتهاي قومي‌ايران مانند كردها و بلوچها تماسهاي مقدماتي گرفته‌اند . » ( 12 )

893

سازمان مجاهدين خلق در نامه‌اي به دادستان انقلاب اسلامي اعلام كرد كه يكي از عناصر اين سازمان را پاسداران انقلاب ربوده‌اند . در اين نامه آمده است :

« جناب آقاي دادستان محترم انقلاب اسلامي‌تهران

محترما به استحضار جناب‌عالي مي‌رساند كه يكي از اعضاي سازمان مجاهدين خلق ايران به  نام برادر محمدرضا سعادتي ، از روز پنجشنبه ششم ارديبهشت ماه جاري توسط افرادي كه خود را  پاسدار معرفي مي‌كردند ربوده شده و تا اين ساعت علي‌رغم تمام مراجعات به پادگان سلطنت‌آباد  هيچ اطلاعي از او به دست نياورده‌ايم . با اطمينان از اينكه علي‌القاعده دستگيري غيرقانوني  برادرمان نمي‌تواند طي حكمي‌از جانب حضرت‌عالي صورت گرفته باشد ، بدين وسيله تقاضامنديم  روشن فرماييد كه آيا تا به حال چنين حكمي‌صادر فرموده‌ايد يا خير ؟ بديهي است با توجه به  اقدامهاي حق‌طلبانه دادگاه انقلاب عليه مفسدين‌في‌الارض و تجاوزكاران به حقوق عمومي‌، هرگز  نبايستي اجازه داد كه چهره پاك و شريف آن دادگاه به اقدامات خودسرانه‌اي از قبيل فوق ، آن هم  برضد يك سازمان انقلابي اسلامي ‌آلوده شود . سازماني كه ضمن چهارده ساله گذشته و هم‌اكنون  طبيعتاً در بخش نظامي‌خود از ضابطين آن دادگاه محسوب مي‌شود . » ( 13 )

آنچه در نامه فوق تحت عنوان آدم‌ربايي عنوان شده است ، در واقع بازداشت محمدرضا  سعادتي ( از مسؤولان رده بالاي سازمان مجاهدين خلق ) مي‌باشد كه دو روز قبل به هنگام  حضور در قرار ملاقات با ولاديمير فنسنيكو ( ديبر اول سفارت شوروي ) دستگير شد . وقتي  خودروي نامبرده كه مورد تعقيب و مراقبت عناصر سپاه قرار داشت ، در مورخه 5/2/58 به شركت  فولكو (محل تماس با سعادتي ) وارد و زود از آن خارج شد ، سرنخ ارتباط به دست آمد و با بررسي  بيشتر ، هويت تماس‌گيرنده روشن شد . در ملاقات مزبور به دليلي پرهيز از پيامدهاي سياسي ، از  دستگيري شخص روسي خودداري و فقط به او تكليف شد كه از شركت مزبور خارج شود ، امّا  سعادتي پنج دقيقه قبل از آغاز ملاقات ، همراه با مداركي كه همراه داشت ، دستگير شد . ( 14 )

894

جلال‌الدين فارسي در يك سخنراني در ورزشگاه قزوين با عنوان " دولت بي‌بأس " بر لزوم  تشكيل سپاه پاسداران انقلاب براي حراست از انقلاب اسلامي‌تاكيد كرد . وي گفت : « حكومت  مصدق متاسفانه … نتوانست داراي موسسة مسلحي بشود كه بتواند از انقلاب و دستاوردهايش  پاسداري كند … امروز هم دولت انقلابي ما و انقلاب ما بايد از تجربة نهضت ملي ايران و  حكومت دكتر مصدق درس بگيرد . ما بايد يك سپاه پاسدار انقلاب داشته باشيم ؛ افرادش مسلح به  بهترين سلاحها باشند و بهترين تعليمات را ببينند و در سراسر كشور وجود ( حضور ) داشته باشند ؛  داراي فكري سياسي و مومن به انقلاب ، مسلمان و ديندار و سربازي كه سرباز انقلاب اسلامي‌با  تمام خصوصياتش است ، باشند …

اي مردم ! شما كه انقلاب را به وجود آورديد بايد مسلح شويد ؛ لازم نيست اين اسلحه در  دست‌تان و در خانه‌هايتان باشد . شما بايد تعليمات ببينيد و عضو يك واحد از اين سپاه باشيد ؛  جاي شما و سمت شما در اين سپاه محفوظ باشد ، در اين صورت ، ظرف چند ساعت شما  مي‌توانيد بسيج شويد و به شما اسلحه داده مي‌شود تا در مقابل هر توطئه‌اي به پا خيزيد و بجنگيد  و از انقلاب پشتيباني كنيد و الان موقع دفاع از انقلاب است ؛ الآن كه دشمن ضربه خورده است ،  الآن كه خيلي از گروههاي سياسي احساس ورشكستگي مي‌كنند و با آمدن توده‌هاي عظيم  ميليوني كه همه رهبري امام را قبول دارند و مؤمن به مكتب اسلام و قرآن هستند، احساس مي‌كنند كه  جايي ندارند ، فكر مي‌كنند از طريق دمكراتيك و بحث و مناظره و تبليغات نمي‌توانند پيش ببرند ،  لذا ممكن است مسلح شوند و از خارج با امكاناتي كه دارند ، اسلحه وارد كنند و يا از اسلحه‌هايي  كه ذخيره كرده‌اند ، استفاده كنند و به روي انقلاب و انقلابيون اسلحه بكشند . همه شما بايد بيدار  باشيد كه 28 مرداد تكرار نشود . » ( 15 )

895

امام خميني در جمع گروهي از دانش‌آموزان و دانشجويان شهر سنندج - كه براي تبريك  استقرار جمهوري اسلامي‌به حضور ايشان رسيدند و نارساييها و كمبودها و مشكلات منطقه  كردستان را براي امام بازگو كردند - فرمودند : از آثار اين نهضت و بركاتش يكي اين است كه ما با  گروههاي مختلفي از مسلمانان ايران مواجه شويم و با هم درد دل مي‌كنيم . ما مع‌الاسف با هر  گروهي كه مواجه شويم ، با كردستانيها ، با بلوچها ، با بختياريها ، با قشقاييها و ساير عشايري كه در  اطراف ايران هستند و گروههايي از آنها گاهي پيش ما مي‌آيند ، با هر گروهي كه مواجه مي‌شويم  مي‌بينيم كه همين درد دلهايي كه شما داريد ، آنها يا بيشتر دارند ، يا همين طور است . بختياريها  مي‌آيند و مي‌گويند كه هيچ جا بدتر از بختياري نيست ؛ ما از همه مواهب تمدن محروم هستيم ؛ بلوچها مي‌آيند همين مطلب را آنها هم مي‌گويند كه ما محروميم و هيچ‌يك از اقشار ملت مثل ما  محروم نيست . شما آقايان هم همين مطلب مي‌گوييد . من بايد بگويم كه مطلب همين طور است  كه گفته مي‌شود ؛ همه ملت محرومند از همه مواهب . نه تنها كردستان خراب است ، لرستان هم  خراب است ، خوزستان هم خراب است ، بلوچستان هم خراب است ، خراسان هم خراب است ،  همه خراب است . شما خيال نكنيد كه دولت توجه ندارد به كردستان ، دولت نمي‌تواند ؛ الآن  گرفتاريهايي براي دولت گذاشته‌اند كه هر جاي مملكت را كه ملاحظه مي‌كنند ، همين گرفتاري‌هايي  را كه شما داريد آنها هم دارند .

من احتمال مي‌دهم كه خداي نخواسته باز يك دستهايي در كار باشد كه پيش برادرهاي كرد ما  بروند بگويند كه ببينيد دولت اسلامي ‌شد و كاري نشد ؛ پيش برادرهاي بلوچ ما بروند همين حرف را  بزنند ؛ پيش برادرهاي بختياري ما بروند همين حرف را بزنند : پيش قشقاييها بروند همين حرف را  بزنند ؛ همه براي اينكه يك آشوبي باشد ، آرامش نباشد كه ما مملكتمان را به طور عاقلانه و به طور  عدالت اداره كنيم . اينهايي كه مي‌آيند و اين حرف را مي‌زنند ، اينها قصد اين را ندارند كه اصلاح  بشود ، اينها قصد افساد دارند . امّا قضيه اينكه كارهاي هر كسي به خودش بايد - باز به - هر جايي به  خودش ، اين جزء برنامه‌هاي اسلام است و ما هم بنابر همين هست . نه تنها شما ، در هر جا ، در  هر استاني ، در هر جايي كه هست بايد همان طوري كه از اول قانون هم همين معنا بوده است كه  بايد شوراهاي ولايتي باشد ، اينها بايد بشود و مي‌شود و درصدد هستند . الان مشغول طرحريزي آن  هستند كه شما را براي خودتان ، مسائل خودتان باشد ، انتخابات مال خودتان باشد ، خودتان انجام  بدهيد ؛ كارهايتان محول به خودتان باشد . نه شما تنها ، خراسان هم همين‌طور ، اصفهان هم همين  طور ، همه جا همين‌طور . اين شوراها بايد همه جا باشد و هر جايي خودش اداره كند خودش را ؛  اين هم براي ملت خوب است ، هم براي دولت خوب است . دولت نمي‌تواند همه جا را خودش  تحت نظر بگيرد ؛ وقتي محول كرد كار را به خود مردم ، هم مردم در هر منطقه‌اي كه هستند براي  خودشان دلسوزتر هستند ، بهتر اطلاع دارند به احتياجات خودشان . اينها يك برنامه‌هايي است كه  در دست اجرا است . ( 16 )

 

منابع و مآخذ 7/2/1358

1 - روزنامه كيهان ، 8/2/1358 ، ص 7 .

2 - روزنامه اطلاعات ، 8/2/1358 ، ص 2 .

3 - مآخذ شماره 2 ، ص 2 .

4 - مآخذ شماره 2 ، ص 2 .

5 - مآخذ شماره 1 ، ص 7 .

6 - مآخذ شماره 2 ، ص 8 .

7 - مآخذ شماره 1 ، ص 7 .

8 - مآخذ شماره 2 ، ص 8 .

9 - مآخذ شماره 1 ، ص 2 .

10 - روزنامه آيندگان ، 8/2/1358 ، ص 4 .

11 - نشريه ويژه خبرگزاري پارس ، 8/2/1358 ، ص 2 ،  يونايتدپرس .

12 - مآخذ شماره 11 ، ص 9 ، راديو لبنان .

13 - سازمان مجاهدين خلق ، مجاهد اسير محمدرضا  سعادتي زنداني دو نظام ( تهران : انتشارات سازمان  مجاهدين خلق ، شهريور 1359 ) ، ص ص 17 -16 .

14 - اطلاعيه شماره 19 سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي‌ تحت عنوان " مدارك و پرونده‌هاي حماد شيباني  و محمدرضا سعادتي " ، 2/3/1358 .

15 - جلال الدين فارسي ، زواياي تاريك ( تهران : انتشارات حديث ، چاپ اول ، سال 1373 ) ، ص ص 502 -501 .

16 - مركز مدارك فرهنگي انقلاب اسلامي‌، صحيفه نور -  مجموعه رهنمودهاي امام خميني ( تهران وزارت ارشاد  اسلامي‌، جلد 6 ، سال 1361 ) ، ص ص 99 -96 .



لینک کوتاه :
کد خبر : 3368

نوشتن دیدگاه

Security code تصویر امنیتی جدید

ارسال
  • مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • آدرس دفتر مرکزی:تهران – خیابان شریعتی - خیابان شهید دستگردی(ظفر) - بعد از تقاطع شهید تبریزیان - پلاک77
  • تلفن تماس روابط عمومی:

02122909525-30 داخلی 245