دفاع مقدس هشتساله ایران دارای شان و قدری است که باید جایگاهی مناسب در فرهنگ و تاریخ کشور داشته باشد. درک این جایگاه رفیع و ماندگار ساختن آن برای آیندگان، رسالت سنگین ادبیات معاصر است. ادبیات دفاع مقدس آیینه هویت ملی و دینی ایرانیان است. بدین خاطر همه صاحبنظران اذعان دارند که درج آثار دفاع مقدس در کتابهای درسی ضروری است، زیرا این کتابها یکی از اصلیترین ابزارها در نظام آموزشی کشور که مسلماً یکی از اساسیترین و مهمترین کارکردهای آموزشوپرورش جامعهپذیری و درونی سازی ارزشهای اجتماعی است. اما میزان مطالب موجود، اهداف سابقالذکر را تأمین نمیکند و کیفیت آثار درجشده، مطلوب و برآورنده مقصود نیست. پس از بررسی مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و پیشدانشگاهی پاسخ روشنی به دو سؤال مشخص میشود و درنتیجه نیاز به تجدیدنظر کمی و کیفی (از آمار و ارقام و تحلیلهای مختصر) احساس میشود و پیشنهاد بازنگری در کتابهای درسی ارائه میگردد.
البته شیوه نقل و درج مفاهیم دفاع مقدس در کتابهای درسی قابلتأمل است که موضوع دفاع مقدس چون موضوعات دیگر محتاج بیانی هنری است تا از این طریق واقعیتهای دفاع مقدس به نسلهای بعد منتقل شود.